Wielu osobom wydaje się, że dieta pozbawiona glutenu jest zdrowa. Faktem jest jednak, że żywność pozbawiona białka występującego w pszenicy, często pozbawiona jest cennych wartości odżywczych, wielu witamin i minerałów, jakie znaleźć możemy w zbożach. Owszem, taka dieta jest potrzebna, ale przede wszystkim dla osób, które zmagają się z celiakią, nietolerancją lub alergią na gluten.

Wartościowe produkty bez glutenu

zdrowe produkty bezglutenowePrzechodząc na dietę bezglutenową, trzeba zadbać o to, aby była odpowiednio zbilansowana i zapewniała właściwą podaż składników odżywczych. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że wyroby dedykowane osobom z celiakią, często produkowane są z ryżu, kukurydzy, mąki ziemniaczanej, a więc produktów wysoko przetworzonych, ubogich w witaminy i minerały. Komponując zatem dietę, należy wybierać zdrowe produkty bezglutenowe. Zamiast makaronu kukurydzianego, możemy wybrać ten z gryki, roślin strączkowych, brązowego ryżu, a nawet batatów. W miejsce białego pieczywa z mąki ryżowej i skrobi, poszukajmy wypiekanego na zakwasie, z dodatkiem nasion i pestek. Stosujmy wartościowe mąki, a więc gryczaną, jaglaną, z ciecierzycy, owsianą lub teff. Biały ryż zastąpmy czarnym lub kaszą z sorgo. Jeżeli zależy nam, aby spożywać zdrowe produkty bezglutenowe, postawmy na te, które naturalnie pozbawione są alergizującego białka. Należą do nich wszystkie warzywa, owoce, mięso i ryby, rośliny strączkowe, a także nabiał i niektóre zboża.

Jak widzimy, dieta pozbawiona glutenu, może być nie tylko zdrowa, ale również bardzo smaczna. Rozsądnie jest ograniczać  spożywanie gotowych, wysoko przetworzonych produktów i samodzielnie przygotowywać posiłki. Do ich przyrządzenia wybierajmy przede wszystkim zdrowe produkty bezglutenowe, zwiększajmy ilość warzyw i owoców w diecie, a w razie konieczności, stosujmy właściwie dobraną suplementację.

Kategorie: Gotowanie